Menu

De keuring

Wat wordt er nou eigenlijk allemaal bekeken bij een motor keuring?

Kentekenbewijs

Het kentekenbewijs wordt gecontroleerd op juistheid, denk hierbij aan vermogen afgifte (A1,A2,25kw,35kw) en het vermelde bouwjaar.

Motorisch

De motor wordt tijdens het draaien en proefrijden goed gecontroleerd op prestatie en aanwijzingen van eventuele slijtage. De afstelling van het brandstof systeem (carburateurs of injectie systeem) worden beoordeeld. Het koelsysteem word gecontroleerd op lekkage en een juiste werking van de airfan of thermostaat. Koppeling en aandrijving worden gecontroleerd op een goede werking (slippen, aangrijpen, vrijkomen). Er wordt goed gekeken naar eventuele olie lekkage, olie verbruik is niet waarneembaar, hier zouden we een compressie meting kunnen uitvoeren als extra zekerheid.

Remmen

De remmen worden tijdens de proefrit gecontroleerd op een juiste werking. Ook wordt de slijtage in beeld gebracht van de zichtbare remdelen (remblokken, afdichtingsrubbers, remleidingen).

Vering

Vering wordt gecontroleerd op lekkage en een juiste werking. Ook wordt er visueel gekeken naar uitwendige slijtage wat in een later stadium voor problemen kan zorgen.

Wielen en banden

Banden worden beoordeeld op slijtage, jaartal, profieldiepte en beschadigingen. Wielen/velgen worden visueel bekeken op schades en eventueel nagemeten.

Lagers

Wiellagers, balhoofdlagers, achterbruglagers enz. worden gecontroleerd op een juiste werking en slijtage.

Aandrijving

Ketting en tandwielen worden gecontroleerd op slijtage. Transmissie dempers en as hoezen worden zo goed mogelijk bekeken.

Electra + componenten

De elektrische installatie wordt gecontroleerd op een juiste werking. De accu, laadstroom en de dynamo worden gecontroleerd.

Schades

Er wordt goed gekeken of de motor schade heeft of heeft gehad voor zover dit visueel mogelijk is. Een schade motor hoeft niet altijd slecht te zijn mits deze juist is gerepareerd. Schade en of sporing van het frame en/of vering wordt tijdens de proefrit gecontroleerd.

Onderhoud

De onderhoudshistorie wordt nagelopen, zo kunnen aankomende kosten en service beurten op kort termijn naar voren komen. Aan de hand van aanwezige boekjes of facturen kan een groot deel achterhaald worden. Ook wordt gekeken of de kilometerstand overeen komt met de onderhoudshistorie.

Proefrit

De proefrit wordt gehouden in de directe omgeving van de keuringslocatie. Er kan worden proefgereden met een handelaars kenteken waardoor de motor tijdens het proefrijden verzekerd is door ons. Ook proefrijden met een motor die in schorsing staat is mogelijk.