Voorwaarden motorkeuring (Nagtegaal Motorkeuringen)
Deze keuring is een hulpmiddel om inzicht te verkrijgen in de algehele technische toestand van de motorfiets. De keuring wordt volgens een vast keuringsprotocol uitgevoerd. Bij het vervaardigen van de keuring is rekening gehouden met de behoeften van onze cliënten, de mogelijkheden van de techniek, de tijd en de kosten welke er mee gemoeid zijn. In verband hiermee worden onderdelen, bekledingsdelen, etc, in principe niet gedemonteerd. Ze worden voor zover mogelijk visueel geïnspecteerd en op werking gecontroleerd met de technische hulpmiddelen welke wij daarvoor beschikbaar hebben. Het keuren van een voertuig is een vaststelling van de technische toestand op een bepaald moment, voor zover deze technische toestand kan worden vastgesteld aan de hand van de keuring. NAGTEGAAL MOTORKEURINGEN kan, ongeacht de inhoud van het keuringsrapport niet instaan voor een blijvende goede werking van (onderdelen) en of de motorfiets na de keuring.
Aansprakelijkheid
De gevolgen van het niet opmerken van technische gebreken, welke wel gesignaleerd hadden kunnen worden bij een juiste uitvoering van de keuring, aanvaardt NAGTEGAAL MOTORKEURINGEN uitsluitend aansprakelijkheid tegenover haar opdrachtgever op de gekeurde punten en voor zover geen wettelijke verplichtingen van de leverancier van toepassing zijn(o.a.BW7:17 conformiteit). Als opdrachtgever wordt aangemerkt de (rechts)persoon welke genoemd is op het voorblad van het keuringsrapport en zorg heeft gedragen voor betaling van de factuur. Eventuele klachten worden in behandeling genomen tot maximaal twee weken na de afgiftedatum van het keuringsrapport. NAGTEGAAL MOTORKEURINGEN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor verborgen gebreken. De aansprakelijkheid van NAGTEGAAL MOTORKEURINGEN is in alle gevallen beperkt tot vergoeding van de herstelkosten. Bij het bepalen van de herstelkosten behoudt NAGTEGAAL MOTORKEURINGEN zich het recht voor aftrek “nieuw voor oud” toe te passen, dan wel gebruik te maken van gelijkwaardige gebruikte onderdelen. Klachten dienen zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen twee weken na het ontstaan ervan, schriftelijk worden gemeld aan Nagtegaal motorkeuringen. Klachten worden uitsluitend in behandeling genomen indien er aan het voertuig (nog) geen reparaties zijn verricht.
Toelichting op de keuring
Bij bouwjaar wordt vermeld het jaar waarin het voertuig nieuw in gebruik is gesteld. Voor geïmporteerde voertuigen wordt dit vastgesteld aan de hand van de voorliggende bescheiden. NAGTEGAAL MOTORKEURINGEN aanvaardt geen aansprakelijkheid inzake onjuistheden vermeld op deze bescheiden.
Electrische installatie wordt beoordeeld op werking. Frame,rijwiel gedeelte en plaat werk worden uitwendig visueel op (overmatige) roest-inwerking beoordeeld. De inspectieresultaten kunnen derhalve niets weergeven omtrent het stadium van de inwendige roestinwerking. Wanneer een motorfiets schade heeft gehad wordt hierover een opmerking gemaakt indien; dit consequenties heeft voor de verkeersveiligheid en bedrijfszekerheid, dan wel van invloed is op de kwaliteit van het voertuig. Goed uitgevoerd spuit en herstel werk heeft geen negatief effect op de kwaliteit. De beoordeling van de kwaliteit van het uitgevoerde schadeherstel geschiedt op basis van de algemene indruk hiervan door de betreffende keurmeester. Delen worden hiertoe niet gedemonteerd en er vinden geen metingen plaats. Motor en toebehoren; De motor wordt tijdens de proefrit beoordeeld op prestatie en op aanwijzingen welke op overmatige slijtage kunnen duiden zoals abnormale geluiden. Het koelsysteem wordt visueel gecontroleerd op lekkage(s).
Indien er aanwijzingen zijn dat er sprake is van overmatig olieverbruik van de motor dan wordt dit in het keuringsrapport vermeld. De mate van olieverbruik is tijdens de keuring niet vast te stellen. Hiervoor is een rit over lange afstand noodzakelijk. Een hoog olieverbruik duidt in de regel op gevorderde motorslijtage.
Het “zweten” van motoren wordt niet gezien als olielekkage. Uitlaatsysteem; Indien een uitlaatsysteem geen lekkage vertoont maar alleen corrosiesporen op b.v. uitlaatdempers- en pijpen, kan geen juiste beoordeling worden gegeven over de verdere levensduur en/of een tijdstip van vervanging. Stuurinrichting en wielophanging; De onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn (in het algemeen alle draai- en scharnierpunten) worden beoordeeld op overmatige slijtage. De werking van schokdempers wordt beoordeeld tijdens de proefrit. Banden worden beoordeeld op profieldiepte, uitwendig waarneembare beschadigingen en een afwijkend slijtagebeeld. NAGTEGAAL MOTORKEURINGEN adviseert vervanging bij een profieldiepte van 1,6 mm of minder. Remmen; Naast een controle op goede werking van de remmen wordt ook de slijtage beoordeeld van de zichtbare remdelen, alsmede de conditie van remleidingen en remslangen. In geval van trommelremmen wordt uitsluitend via het eventueel aanwezige inspectiegat geïnspecteerd. Dikten van remschijven worden beoordeeld op basis van de bij NAGTEGAAL MOTORKEURINGEN ter beschikking staande gegevens. Het hydraulische gedeelte van het remsysteem kan alleen uitwendig worden gecontroleerd op lekkage(s). Ook hier geldt dat geen demontage van remtrommels plaatsvindt. Koppeling en aandrijving; De koppeling wordt beoordeeld op een goede werking en voor zover de constructie dit mogelijk maakt, de mate van slijtage. Eventuele overmatige slijtage van de aandrijving wordt beoordeeld op grond van abnormale geluiden tijdens de proefrit, en bij zichtbare slijtage aan ketting of kettingwielen. Bij de versnellingsbak zijn bovendien de ervaringen tijdens het schakelen bepalend voor het oordeel over de werking en de mate van slijtage.
Audio/ Navigatiesystemen; De controle op audio en navigatiesystemen beperkt zich tot het in- en uitschakelen.
Algemeen
De proefrit wordt gehouden in de directe omgeving van de keuringslocatie. De keurmeester is niet in staat het voertuig op alle snelheden te beoordelen. Zeker vindt er geen beoordeling plaats boven de ter plaatse geldende wettelijk toegestane snelheden. NAGTEGAAL MOTORKEURINGEN acht zich dan ook niet aansprakelijk voor onvolkomenheden welke zich boven deze snelheden manifesteren.
Als het voertuig tijdens of voor de keuring nat of vies wordt aangeleverd, bestaat de mogelijkheid dat kleine deukjes en lakbeschadigingen niet worden vastgesteld.